torsdag 23 juli 2009

Matpriser och platt-TV

Jag kan inte låta bli att förvånas över hur människor i Sverige prioriterar mellan kostnader. Mat ska vara billigt, på gränsen till gratis, samtidigt som man gladeligen slänger ut en halv förmögenhet på t ex enorma platta TV-skärmar och renoveringar av fullt fungerande kök och badrum.

Jag vill köpa mat av god kvalitet - och jag vill att de som producerar maten ska ha skäligt betalt, antingen det handlar om jordbrukare i utvecklingsländer eller i rikare delar av världen, så att de både kan försörja sig och sköta produktionen på ett uthålligt och etiskt försvarbart sätt. Uthålligt alltså både vad gäller den egna verksamhetens ekonomi och vad gäller produktionssätt, med miljövänliga metoder och omsorg om de djur som involveras. Om det innebär högre matpriser så får det vara så. Jag behöver ingen enorm TV och har inget behov av att sätta just min prägel på kök och badrum som fungerar som de ska och inte är helt nedslitna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar